Sammen med nye tenner, soverutiner og mulige fall i boligmarkedet er skolekvaliteten et vanlig samtaletema blant foreldre på østkanten av Oslo. En kveld forsøkte jeg å finne å finne noen tall på hvordan det egentlig går med skolene her i nærheten, men kom bare tilbake fra Google med et excel-ark fra Dagbladet og minner om et lite behjelpelig utdanningsdirektorat. Jeg tenkte derfor at det hadde vært en fin liten øvelse å gjøre denne informasjonen mer tilgjengelig.
Man skal være forsiktig med hva man måler ettersom måling ofte endrer adferd på utilsiktede måter. Incentivene du trodde skulle effektivisere og forenkle, perverterer prosessene du forsøkte å styre. I USA har de senket nasjonale krav for læreplaner samtidig som de har lagt vekt på nasjonale prøver. Den angrende Diane Ravitch som hjalp til å innføre dette systemet har skrevet om hvordan det gikk i The Death and Life of the Great American School System: How Testing and Choice Are Undermining Education.
Så hvorfor sitte oppe om natten for å gjøre disse resultatene tilgjengelige? De nasjonale prøvene brukes allerede av utdanningsdisrektoratet til å belønne skolene. Så viktig har det blitt for skolene at de holder svake elever hjemme. De eneste som ikke har god tilgang til tallene er vi som ikke har skolen som arbeidsplass. Jeg synes man burde se lenge og hardt på hvorvidt man skal måle skolene på denne måten, men når informasjonen først eksisterer kan jeg ikke se noen grunn til at den ikke skulle være allment tilgjengelig på en god måte.
Datagrunnlaget for skoleporten.bengler.no er overlevert fra utdanningsdirektoratet. De mente imidlertid det var for arbeidskrevende å legge ved unike nøkler for skolene og prøvene. Derfor er resultater på tvers av år og adresse- og elevinformasjon spleiset sammen ved å sammenligne skolenavn. Det var en ganske omfattende oppgave (les: som å skjære av seg armen med en slu saks) og det kan forekomme feil. Fremgangsmåten for 2009 var forresten som følger:
Det sparer muligens utdanningsdirektoratet tid å ikke nøkle informasjonen sin skikkelig (f.eks på organisasjonsnummer), men for oss som forsøker å bruke informasjonen på en strukturert måte er det relativt kostbasrt.
Det mangler også forresten rundt 218 skoler hvor navnene i adresselistene ikke stemte overens med navnene på skolene. Om du ikke finner en skole er det sansynligvis på grunn av dette. Du kan eventelt sende en mail til utdanningsdirektoratet og be de sende meg nasjonale prøver, adresser og elevtall nøklet sammen på en skikkelig måte. Nuvel.
Om du finner et lurt hjørne du har lyst til å legge til her kan du sjekke ut all kildekoden og datagrunnlaget fra github. Hele første runde av utviklingsprosessen er også forresten overgrundig dokumentert.